Mar 15, 2011

- J A N J I -

benda nie dah lamer aku tulih .. tapi dalam DOCUMENT dalam PC aku ..
arinie baru nk share !!

so bace je la ye .. dari ati & pengalaman aku ...


CATATAN PERTAMA

‘’JANJI’’

2/23/2010

peace_bbj88



Assalamualaikum…
First page aku untuk catatan folder aku yang kosong…malam ni semua da tido..abah lum lagik..tengah tengok tB…kalau abah tahu aku x tido lagik kompem bising…mmmmm…apa aku nk ngarut..nk ngarut lebey2 xley gak koz page ni kompem owing laen(adek bradek) aku bace..almaklumla x ley kunci folder…..yuhuuuuuuuuuuuuu….

Last episode for TARI TIRANA ari nie…serabut jek rasenyer ruper2nye cerite tuh…tapi satu jek yg aku dapat dari cerita tu..JANGAN la SESEKALI wat JANJI ngn KEKASIH kite…coz JANJI tu akan memakan diri kita sendiri…(nie aku slalu pakai tuk bagi nasihat kat kengkawan aku…terutama kat DAYAH n NORA…ALMAKLUMLA diowang  ‘’RAMAI” peminat…..

JANJI ni kita xley jangka..ader yang akan ingat sampai biler2 n ader yang akan lupe tibe2….aku sendiri banyak lagik ingat JANJI yang orang wat ngan aku…tapi cmner..takut diowang da lupakan semua…JANJI ni bahaya, akan memakan diri kita sendiri juga…tu yang mengakibatkan bahayanya…dalam HADIS pun ade cakap yang owang memungkiri JANJI ini adalah salah satu cirri-ciri orang yang MUNAFIQ…ni la satu2 nya HADIS yang aku ingat HASIL dari TIGA tahun aku blaja kat MA’AHAD….R.A.M juga wat cerita pasal JANJI…atas satu  JANJI watak yang dia wat LUQMAN untuk berkenalan ngn ADELIA(ingat2 lupa da) LUQMAN bersungguh-sungguh berusaha untuk menunaikan JANJI dia..HASIL usaha dan selepas mengharungi pelbagai rintangan JANJI dia dapat ditepati….

Semua nya pasal JANJI..so aku nak nasihat kan pada READER n pada aku sendiri jangan r selalu membuat dan memungkiri JANJI..terutama pada EMAK & ABAH kita sendiri..pasangan yang melahirkan kita…hal nie pon dapat dilihat dari kisah DONGENG si TANGGANG walaupon dalam pelbagai VERSI…INDON..MELAYU…KLASIK…MODEN…semua nya tentang JANJIJANJI seorang anak yang dibuat kepada INSAN yang bergelar ..EMAK…IBU…MAMA..MUMMY…MA…UMMI…dan segala gelaran..akibat dari JANJI yang dibuat tetapi tidak dipenuhi SI PEMBUAT JANJI menerima balasan yang setimpal ke atas dirinya…semuanya..gara-gara JANJI…..

JANJI akan membuat seseorang tu akan merasa bersalah..itupon pada c pembuat JANJI yang mengingati JANJI yang telah di lafazkan..bagi yang terlupa…hal ini akn di anggap remeh..wal hal  si penerima or si pendengar JANJI yang dibuat amat mengharapkan ia akan berlaku or ini akan membuat si pendengar dari si penJANJI akan tertungu-tunggu…wat owing tertunggu-tunggu pon da berdosa…lagi la..kepada si pembuat JANJI..



So,sebagai manusia kita sering melakukan kesilapan…jadi untuk membetulkan segala kesilapan yang pernah kita lakukan terutama hal JANJI ni..mari r kita sama-sama renungan…ADA TAKJANJI YANG MASIH AKU BELUM TUNAIKAN???....aku pun myB ada wat JANJI yang aku sendiri da lupa….moga aku dapat menyedari apa JANJI itu….tapi kebanyakanJANJI yang aku wat hanya DALAM ati…so, hanya ALLAH yang tahu…. 

Yang penting kemaafan dari ALLAH adalh segala-galanya..moga terAMPUN segala DOSA….
AMIN……………..
  





peace_bbj88/11:05pm
                                                                                                            23 February 2010

2 comments:

ieyda_yurikiey said...

TQ dijah 4 ur advise...tp statement ko 2 xbtl la dijah..myb nora je kot rmai nyer...aku xla...hehe

peace_bbj88 said...

hahaha .. aku pon x pasti waktu aku tulih nie pesal name ko naik skali ...